FAQ

Hva er Lotus Barnevakt?

Lotus Barnevakt er en nettside som hjelper foreldre med å finne en dyktig barnevakt som kan jobbe når de trenger det. Våre abonnenter kan enkelt og raskt søke og bestille barnevakter som passer deres familie og ønsker. Bestillingsportalen er enkel å bruke og det er mulig å avtale et gratis bli-kjent intervju med våre barnevakter.

 

Hvordan velger dere barnevakter?

Vi gjør en grundig bakgrunnssjekk og gjennomfører et personlig intervju med alle våre barnevakter før de kan være tilgjengelig på vår nettside. Utvelgelsesprosessen består av 3 trinn. Trinn 1: Vi gjør en bakgrunnssjekk av kandidaten ved registrering. Vi ser etter om personen oppfyller våre grunnleggende kriterier for en barnevakt. Vi henter informasjon om kandidaten fra sosiale medier, og vurderer blant annet deres erfaring og utdanning. Trinn 2: 1 til 6 potensielle barnevakter blir kontaktet av oss og blir kalt inn til et personlig intervju. Vi beskriver kandidatene en rekke, både vanlige og uforventede, situasjoner som kan oppstå under arbeidet, og vurderer om kandidatene klarer å håndtere situasjonen godt nok og i henhold til våre krav og forventninger hos Lotus Barnevakt. Våre barnevakter er sosiale og pålitelige. De møter opp til avtaler i god tid. Trinn 3: Kandidater som oppfyller våre forventninger og krav blir tilbudt om å vise seg som barnevakt på vår side. De får et kort grunnleggende kurs om det å jobbe med barn og blir minnet på viktige ting de bør huske på før de starter vakten. Det kan for eksempel være kontaktinformasjon i nødstilfeller eller allergier barnet kan ha.

 

Jeg har ikke hatt barnevakt før, hva er vanlig praksis?

Dette er et helt vanlig spørsmål! Her er det ingen fasit. Vi ser at de fleste føler seg mer komfortable om de har møtt eller har kjennskap til barnevakten. Det er derfor vanlig at man avtaler et kort kostnadsfritt intervju med barnevakten før første bestilling. Avtal gjerne 15-30 minutter med barnevakten i forveien for å bli kjent med hverandre. Hvis dere får en gjensidig god følelse om hverandre, kan du bestille barnevakten etterpå! Dere kan avtale dette møtet over en kopp te eller kaffe et sted i nærheten av hjemmet ditt hvis du ønsker det, eller eventuelt hos deg. Noen foreldre avtaler også et slikt kort møte rett før selve barnevakten starter, så det er også en mulighet! Barnevakten betaler du hovedsakelig på slutten av kvelden. Betalingsformen (kontant eller bankoverføring) kan dere bli enige om sammen.

 

Er timeprisen avhengig av antall barn jeg har?

Nei! Barnevaktens timepris ligger mellom 85 og 150 NOK per time. Timeprisen er avhengig av barnevaktens alder og om barn(a) sover eller er våkne.

 

Hvordan og når betaler jeg for nettjenesten og barnevakten?

Barnevakten betaler du etter vakten. Du kan betale med vipps, nettbank eller i kontanter. Vi er kun bindeleddet mellom foreldre og barnevakter og tar ingen prosentandel av det. For å bruke nettsiden må du abonnere deg. Abonnementet har ingen bindingstid og kan enkelt stoppes på din konto.

 

Hvordan bestiller jeg en barnevakt?

For å legge inn en bestilling må du være registrert på vår nettside. Hvis du er registrert er det bare å fylle skjemaet på forsiden med dine preferanser; dato og tid, og du vil automatisk få opp de beste barnevaktalternativene for deg. Klikk på den barnevakten du ønsker, og deretter bestill. Så enkelt!

 

Hvordan avtaler jeg et gratis bli-kjent intervju med barnevakten?

Hvis du har et abonnement kan du ringe barnevakten for å avtale et bli-kjent møte på en dato som passer dere. Du kan ha bli-kjent møtet hjemme eller et annet sted hvor du føler deg komfortabel! Om du vil, kan du avtale møter med flere barnevakter!

 

Jeg har ikke fått bekreftelse på bestillingen min?

Har du ikke fått bekreftelse på bestillingen din 1,5 dag før avtalen bør du kontakte oss. Det er mulig at barnevakten har sett bestillingen, men rett og slett ikke har rukket å bekrefte. Uansett, hjelper vi deg med å få klarhet i hva som har skjedd og kommer med en løsning for deg. Det er vår jobb og vi holder god kontakt med alle våre barnevakter. Vi følger med på deres oppførsel, og blir det mer enn 1 advarsel på en barnevakt blir barnevakten fjernet fra vår side.

 

Jeg trenger en barnevakt til faste dager og tider, er det mulig?

Ja, det er mulig. Hvis du allerede er registrert på Lotus Barnevakt, kan du selv oppsøke en barnevakt som kan jobbe på de dagene du trenger. Det kan være smart å bli kjent med 2 barnevakter hvis du trenger barnevakt for flere dager og forskjellige tider. Vi kan også søke 1 barnevakt for deg, men det betyr at du 'kjøper' kontaktinformasjonen til barnevakten fra oss. Det kan for eksempel være nyttig om du trenger virkelig en fast barnevakt til faste tidspunkt.

 

Jeg trenger barnevakt kun for en gang. Må jeg fortsatt ha et abonnement?

Vi har mulighet til å avtale barnevakt for deg også om det kun er for en gang. Ta kontakt med oss på telefon! Det blir ikke en månedssum, men en engangskostnad på NOK 269.

 

Jeg trenger en barnevakt til et arrangement/barnefest.

Trenger du en (eller flere) barnevakt til barnefest eller bryllup? Klikk på linken om fest helt nederst.

 

Hvordan har dere kommet frem til timeprisen til barnevaktene?

Vi følger med på hva som er vanlig blant barnevakttjenester og vi tar hensyn til barnevaktens alder. Se blant annet http://www.familieverden.no/Forbruker/Dette-betaler-du-barnevakten/

 

Kan jeg få kontantstøtte ved bruk av Lotus Barnevakt?

Du kan få kontantstøtte for barn mellom 1 og 2 år, eller for adoptivbarn frem til barnet begynner på skole. Satsene for kontantstøtte fastsettes årlig av Stortinget, og kan derfor bli endret. Kontantstøtten er skattefritt og blir utbetalt en gang i måneden. For mer informasjon om kontantstøtten: https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barnetrygd+og+kontantstotte/kontantst%C3%B8tte og satsene: https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Kontakt+NAV/Utbetalinger/Snarveier/satser--380089?kap=380105. Merk at du også kan få fradrag på skatten til pass og stell av barn. Du kan trekke fra inntil 25000 kroner for ett barn og deretter inntil 15000 kroner per barn utover det første. For mer konkret informasjon, oppsøk skatteetaten eller NAV.

 

Jeg trenger en barnevakt for i kveld! Hva må jeg gjøre?

Bare ring oss. Vi kan ikke garantere noe, men som oftest er vi i stand til å hjelpe, selv i siste øyeblikk!

 

Har deres barnevakter sertifikat for førstehjelp?

Ved ansettelseinterjvuet blir alle våre barnevakter utdelt en flyer med grunnleggende informasjon de trenger å vite om førstehjelp for barn og et annet flyer med tema: 'Hva bør jeg vite når jeg er barnevakt'. Noen av våre barnevakter har også tatt førstehjelpskurs eller har et sertifikat på dette. Slik informasjon er indikert på profilen til barnevakten.

 

Må jeg gi min barnevakt en kontrakt?

I henhold til Loven om lønnet arbeid i hjemmet trenger du ikke å ha en kontrakt hvis barnevakten tjener mindre enn 6000 NOK per år. Mer informasjon kan du finne på https://www.altinn.no/no/a-ordningen/levere-a-melding/Forenklet-oppgjor-for-private-arbeidsgivere/. Ønsker du likevel å opprette en kontrakt med barnevakten din, kan du se en eksempel på det her: http://www.arbeidstilsynet.no/skjema.html?tid=78142.

 

Kan jeg avslutte abonnementet mitt?

Det er ingen bindingstid på abonnementet og kan avsluttes når du vil. Du kan gjøre dette ved å gå til din profil og velge 'Avslutt' under bestillinger. Abonnementet avsluttes umiddelbart og du vil ikke ha mulighet til å gjøre nye bestillinger. Bestillinger som allerede er avtalt vil være gjeldende.

 

Jeg er ikke fornøyd med barnevakten min.

Nei, det vil vi ikke! Kontakt oss og vi vil ta tak i det. Husk at du også kan vurdere barnevakter på vår side slik at andre foreldre kan lese dine erfaringer.

 

Kan jeg kontakte barnevakten direkte og spørre om hun vil jobbe?

Nei, det kan du ikke gjøre. Du må bestille barnevakten gjennom vår nettside, ellers mister vi oversikt over hvor våre barnevakter er og om vi har nok barnevakter i systemet vårt.

 

Det bor ingen barnevakt i mitt nabolag.

Det er leit å høre! Det betyr at vi ikke er tilgjengelig i din region enda. Send oss en e-post (til annesophie@lotusbarnevakt.no). Kanskje vi kan finne en løsning likevel? Eller planlegger å tilby barnevakttjeneseter der du bor snart!

 

Kan jeg få mine penger tilbake?

Vi hjelper deg gjerne om det er noe du ikke er fornøyd med. Send oss en e-post med grunnen til at du vil ha pengene tilbake, og vi finner en løsning sammen.

 

Er det noe garanti på at jeg finner en barnevakt om jeg abonnerer?

Vi gjør vårt beste til å håndplukke de aller beste barnevaktene for deg! Likevel hender det en sjelden gang at vi ikke klarer å finne en barnevakt for deg i veldig travle perioder. Men som oftest er ikke det noe problem, og vi klarer å finne en barnevakt til deg selv i siste øyeblikk om din barnevakt har blitt syk eller du trenger en barnevakt.

 

Hvem er min kontaktperson/Lotus Barnevakt by-leder?

Se under 'Kontakt'. Der står byene hvor vi finnes med byledere som er ansvarlige for det området!

 

Jeg har glemt mitt brukernavn/passord.

Klikk på 'Glemt passord' og fyll ut din e-postadresse. Vi sender deg en e-post hvor du kan tilbakestille din passord.

 

Hvordan kan jeg gi en barnevakt en tilbakemelding/vurdering?

Etter vakten får du en e-post med spørsmål om du ønsker å legge en tilbakemelding på din barnevakt. Klikk på linken for å gi en kommentere/vurdere barnevakten!

 

Hva er timeprisen på barnevakten?

Barnevakten koster mellom 85 og 150 NOK per time. Kveldsprisen kan være noe lavere hvis barna sover. Timeprisen til barnevakten er oppgitt på profilen deres.

 

Når gjelder dagsprisen og når gjelder kveldsprisen?

Dagsprisen gjelder hvis barna er våkne. Kveldsprisen gjelder hvis barna sover. Hvis leggetiden er normalt klokken 19.30, betyr det at det også er starten på at kveldsprisen blir gjeldende.

 

Er det kanselleringskostnader for en bestilling?

Nei, det koster ingenting å kansellere en bestilling. Vi vet at du ikke kansellerer fordi du liker det! Det er ofte fordi du enten har blitt syk eller en fest er kansellert. Derfor tar vi heller ikke betalt for det.

 

Hvordan betaler jeg barnevakten?

Du kan betale barnevakten på slutten av vakten i enten kontanter, vipps eller via nettbank. Kontonummeret til barnevakten er oppgitt i din bestillings e-post!

 

Er barnepass lovlig?

Ja, barnepass er helt lovlig! I henhold til Loven om lønnet arbeid i hjemmet trenger du ikke å ha en kontrakt hvis barnevakten din tjener mindre enn 6000 NOK per år. Mer informasjon finner du hos skatteetaten http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Jobb-og-utdanning/hobby-smajobber-og-ekstrainntekt/Lonnsarbeid-i-hjemmet1/.

 

Kan jeg gi barnevakt som gavekort?

Ja, du kan gi en kvelds barnepass som gave! Bare se på vår gavekortside for mer informasjon.

 

Hvor kan jeg bruke min kupongkode?

Du kan bruke din barnevaktrabatt i alle byer hvor vi allerede finnes.

 

I hvilke byer opererer Lotus?

Du kan bestille våre Lotusjenter kun i Oslo for tiden, men vi håper å vokse oss til andre byer i Norge snart!

 

Barnevakten har kansellert, hva nå?

Uffda, det er ikke meningen! Send en e-post til by-lederen umiddelbart, hun kan som oftest finne en erstatter og tar kontakt med barnevakten for å finne ut hva har skjedd.

 

Jeg er bestilt, men kan ikke jobbe!

Ta kontakt med Lotus Barnevakt og forklar hvorfor du ikke kan jobbe. Gjør det så snart som mulig så vi kan finne en erstatter. Etter 2 kanselleringer blir du dessverre fjernet fra vår side.

 

Kan jeg dele min kupongkode?

Ja, kupongkoden kan du trygt gi videre til venner!

 

Kan jeg avslutte abonnementet mitt når som helst?

Ja, det kan du! Det er ingen bindingstid på abonnementet og kan avsluttes når du vil. Du kan gjøre dette ved å gå til din profil og velge 'Avslutt' under bestillinger. Abonnementet avsluttes umiddelbart og du vil ikke ha mulighet til å gjøre nye bestillinger.